Popularity of the American far-right-friendly social media platform had skyrocketed after US presidential election 2020, but it was forced offline after Capitol Hill siege.

The website of the social media platform Parler is displayed in Berlin, January 10, 2021.
The website of the social media platform Parler is displayed in Berlin, January 10, 2021. (AP)

Parler, a social media website and app popular with the American far right, has partially returned online with the help of a Russian-owned technology company.

Parler vanished from the internet when dropped by Amazon Inc's hosting arm and other partners for poor moderation after its users called for violence and posted videos glorifying the January 6 attack on the US Capitol.

On Monday, Parler's website was reachable again, though only with a message from its chief executive saying he was working to restore functionality.

The internet protocol address it used is owned by DDos-Guard, which is controlled by two Russian men and provides services including protection from distributed denial of service attacks, infrastructure expert Ronald Guilmette said.

Republican user base

If the website is fully restored, Parler users would be able to see and post comments. Most users prefer the app, however, which remains banned from the official Apple Inc and Google stores.

Parler CEO John Matze and representatives of DDoS-Guard did not reply to requests for comment.

Last Wednesday, Matze said the company was in talks with multiple service providers but declined to elaborate.

Parler, which launched in 2018, operates much like Twitter, with profiles to follow and "parleys" instead of tweets.

In its early days, the platform attracted a crowd of ultraconservative and even extreme-right users.

But more recently, it has signed up many more traditional Republican voices.

READ MORE: Conservative network Parler forced offline after Capitol violence

Checkered record 

DDoS-Guard has worked with other racist, rightist, and conspiracy sites that have been used by mass murderers to share messages, including 8kun. 

It has also supported Russian government sites.

DDoS-Guard's website lists an address in Scotland under the company name Cognitive Cloud LP, but that is owned by two men in Rostov-on-Don, Russia, Guilmette said. One of them told the Guardian recently that he was not aware of all of the content the company facilitates.

Parler critics said it was a potential security risk for it to depend on a Russian company, as well as an odd choice for a site popular with self-described patriots.

Russian propaganda has stoked political divisions in the United States, supporting outgoing US President Donald Trump and amplifying false narratives about election fraud but also protests against police brutality.

Parler, which disclosed it has over 12 million users, sued Amazon last Monday after the e-commerce giant and cloud services provider cut off service, citing poor moderation of calls to violence.

In an update on Monday, Parler.com linked to a Fox News interview in which Matze said he was "confident" Parler would return at the end of January. 

READ MORE: Iran, Russia obtained voter info to interfere in US election – officials

Source: TRTWorld and agencies